Manuele therapie

Bij manuele therapie gaat het om het opsporen van beperkingen in gewrichten, die daardoor niet meer gelijkmatig bewegen. Is er sprake van beperkte bewegingsuitslagen van de gewrichten, dan komt het tot lokale overbelastingen in andere gewrichten.

Meestal ontstaan klachten, door een verstoorde balans in de samenwerking tussen twee of meerdere gewrichten. Omdat wij van het lichaam toch de hele bewegingsuitslag vragen (b.v. in de auto omkijken), moeten gewrichten die wél soepel zijn, het van de geblokkeerde segmenten overnemen. Hierbij raken ze overbelast. U voelt deze overbelasting dan door pijn in een spier / gewricht. Daarnaast treedt bij een blokkade een verstoring op van de spier- en bandenfunctie en een verstoring van de neurologische aansturing van de betreffende onderdelen. In het slechtste geval blijft deze onevenwichtige situatie gedurende lange tijd bestaan en kan zelfs een bovengemiddelde slijtage veroorzaken.

Wanneer kan manuele therapie zinvol zijn?

• Nek-, rug- en schouderproblemen
  • Heupklachten
  • Spit
  • Lichte hernia’s
  • Voet- en enkelklachten
  • Duizeligheidsklachten

Wat kunt u verwachten van uw manueel therapeut?

De meest bekende behandelmogelijkheden uit de manuele therapie zijn de snelle technieken: Manipulaties. (Men spreekt soms ook van kraken, rechtzetten etc.) Deze manipulaties kunnen inderdaad een dusdanig geluid geven. Dat klinkt dan alsof een zuignap van het raam getrokken wordt. En inderdaad is dit feitelijk wat er gebeurt: gewrichtsoppervlaktes komen plotseling los van elkaar en de onderdruk veroorzaakt het geluid. Dit is geheel onschadelijk. De techniek is dan ook nagenoeg pijnvrij. De manueel therapeut maakt ook gebruik van andere- geluidloze- effectieve werkwijzen.

Bij de algemene fysiotherapie wordt vooral naar beperkingen van de mens in zijn dagelijks functioneren. Dit wordt geanalyseerd en structureel behandeld/geoefend. Indien dit niet voldoende succes oplevert, kan de manueel therapeut erbij worden betrokken om een diepere analyse van de gewrichtsfunctie te maken. Het is ook mogelijk om eerst de manueel therapeut te raadplegen en dan de functie met algemene fysiotherapie te herstellen. Dit is afhankelijk van de situatie.

NVMT

De Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT) is een beroepsinhoudelijke vereniging van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) www.nvmt.nl.