Bekkenfysiotherapie

Klachten van het bekken of de lage rug kunnen klachten veroorzaken aan de bekkenbodemspieren en omgekeerd. Aangezien ook de lage buikorganen (blaas, baarmoeder, darmen en prostaat) een relatie hebben met de bekkenbodemspieren, kunnen bij het niet goed functioneren hiervan klachten ontstaan op het gebied van plassen, ontlasting en vrijen. Dit kan mede te maken hebben met zwangerschap, bevalling of na een operatie. Klachten in dit gebied kunnen zowel bij vrouwen als bij mannen voorkomen.

Wanneer kan bekkenfysiotherapie zinvol zijn?

• Ongewild verlies van urine, ontlasting en/of windjes.
  • Heel vaak moeten plassen en/of ontlasten.
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie).
  • Steeds terugkerende urineweginfecties / blaasontsteking.
  • Verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen.
  • Pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen.
  • Pijn bij gemeenschap, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem.
  • Bij operaties in de onderbuik; (gynaecologische, urologische en colorectale of darm operaties)
  • Bekkenpijn en lage rugklachten
  • Diastase
  • Stuitpijn

Wat kunt u verwachten van uw bekkenfysiotherapeut?

Intake

Tijdens uw eerste afspraak zal uw klacht geïnventariseerd worden. Om een goed beeld te krijgen van wat er aan de hand is, stellen we vragen over uw klachten en over de verschillende organen in het kleine bekken, zoals uw blaas, baarmoeder (bij de vrouw), darmen, seksualiteit etc.

Lichamelijk onderzoek

Op basis van uw klachten zal onze bekkenfysiotherapeut u lichamelijk onderzoeken. Hierbij wordt gekeken naar uw rug, buik, bekken, heupen en ademhaling. Om uw bekkenbodemspieren goed te onderzoeken, vindt er indien noodzakelijk, maar altijd in overleg met u, een inwendig onderzoek plaats. Op deze manier kunnen we onderzoeken waar de eventuele pijn precies zit, of er sprake is van een verzakking van de blaas/blaashals, baarmoeder of darm en hoe uw bekkenbodemspieren funcioneren.

Door middel van echografie kan er snel en duidelijk de juiste diagnose worden gesteld. Zo kan direct een goed behandelplan worden opgesteld. Bij de echografie wordt gekeken naar het functioneren van de de buikspieren, rugspieren en de bekkenbodem. Ook kan de blaasvulling worden gemeten. Indien nodig wordt de echo tijdens de behandeling ingezet of ter controle van de vooruitgang van het herstel.

Behandelmogelijkheden:

• Massage / Medical taping
  • Dry needling
  • Mobilisaties / NIMOC
  • Oefentherapie
  • Echografie
  • Myofeedback / Functionele Electrostimulatie
  • Vaginale en rectale ballontraining
  • PTNS

NVFB

De Nederlandse Vereniging voor Bekkenfysiotherapie (NVFB) is een beroepsinhoudelijke vereniging van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). www.nvfb.nl